Wat is het doel van mijn website?

Hoe maak ik een website? ➡ het doel van je website

Not Dutch? Try Chrome's translate

Inleiding

Wie wil je aanspreken met je website? Hier heb je misschien al over nagedacht bij het kiezen van een domeinnaam. Je doelgroep heb je dus voor ogen, maar wat gaat het doel van je website worden? Wanneer je een website maakt zonder duidelijk doel, zullen je bezoekers minder snel leads worden. Voorkom dwalende bezoekers, begeleid en help ze.

Wat is het doel van mijn website?

Een website kan meerdere doelen hebben. Voordat je ook maar iets realiseert aan je site, is het erg belangrijk om jouw doel duidelijk uitgestippeld te hebben.

Voorbeelden van doelen:

  • Klanten werven / leads genereren
  • Je merk/bedrijf opbouwen of onderbouwen
  • Informeren
  • Je product of service verkopen
  • Je klanten ondersteuning geven, betere communicatie
  • Entertainment, inspiratie of waarde bieden

Je einddoel

Wat is je einddoel? Wil je dat je bezoeker contact met je opneemt? Of wil je dat je bezoeker een aankoop maakt in je webshop? Bedenk goed wat het einddoel van je website is zodat je jouw bezoeker hier naartoe kunt leiden.

Je gebruiker naar je einddoel leiden

Schrijf je teksten naar je doel toe.

Gebruik AIDA: een simpel vier stappen model om je doelgroep aan te zetten tot actie. Het model is simpel, de toepassing kan lastig zijn. Zoek zelf naar voorbeelden van toepassing.

  • Attention
  • Interest
  • Desire
  • Action

Het doel bereiken is het belangrijkste wat je website voor je kan doen. Het klinkt hartstikke logisch, maar nog steeds worden er veel websites gemaakt waar niet over een doel wordt nagedacht. Kijk bijvoorbeeld naar websites van lokale restaurantjes. Vaak laten deze nieteens de sfeer van de plek overkomen, is het lastig te vinden wat je er kunt eten, en wordt je niet tot actie aangezet om een reservering te plaatsen.

Gebruik Call to Actions

De call to action is een grote button die gelijk opvalt. Deze kun je dus goed gebruiken voor het vierde punt van AIDA. De call to action (aanzet tot actie) stuurt jouw bezoeker naar het einddoel van je website. Bijvoorbeeld: "Neem contact op", of "Ga naar de webshop".

Met de deur in huis vallen

Mensen komen naar je website voor je product en de inhoud. Wees direct. Geen lange teksten. Gebruik puntgewijze opsommingen en vervolgens korte duidelijke uitleg.

Probeer alle vragen te beantwoorden

Alle mogelijke vragen die je bezoeker over je product of service kan hebben, kun je beantwoorden. Alle mogelijke manieren van het creëren van meer transparantie kun je benutten. Wat je voor je klanten hebt omschreven kan ook een leidraad voor jezelf zijn. Heb je nog geen duidelijke paketten of prijzen opgesteld? Doe dit dan, en zet deze op je website. Bezoekers weten dan waarom ze meer zouden betalen voor bijvoorbeeld een van je duurdere producten of services. En weten dan ook wat ze van je producten of services kunnen verwachten wanneer je deze uitgebreid omschrijft. Laat anderen je teksten lezen en vraag of er nog informatie ontbreekt.

Gebruik beelden

Je kunt iets heel uitgebreid omschrijven, maar soms is het beter om een beeld te geven. Bij het bedenken van een ontwerp van je website is het dus erg belangrijk om je product of service te visualiseren.

Zorg voor een goede zoekfunctie

Met een goede zoekfunctie kan je gebruiker nog sneller de informatie vinden die hij of zij zoekt. Wanneer je een zoekfunctie inbouwt, zorg dan dat deze echt waarde toevoegd. Het komt te vaak voor dat er nauwelijks iets te vinden is in ingebouwde zoekmachines.

Punten die het doel kunnen storen:

De uitstraling van je website

De uitstraling van je website bepaald of de bezoeker de site niet snel wegklikt. Met een rommelig design komt jouw merk ook rommelig over. Wanneer je geen betrouwbaarheid en expertise uitstraald, of je informatie verouderd is zal je website sneller worden weggeklikt. Een gebruiker leest liever informatie op een website die degelijk, up-to-date en betrouwbaar overkomt.

Moeilijk leesbare teksten

Op internet kom je vaak waardevolle informatie tegen zonder fatsoenlijke opmaak. Je ziet dan grote lappen tekst, zonder kopjes of vrije ruimte. Lees je dit dan graag? Nee. Overzicht en rust is dus heel belangrijk voor je teksten. Zorg voor genoeg witruimte, duidelijke kopjes, en taalgebruik dat past bij je doelgroep. Vaak is een tekst ook effectiever wanneer deze niet in kolommen naast elkaar staat. Het is ook lastig een gebruiker door je site te leiden wanneer veel teksten naast elkaar staan.

Het gebruik van carrousels

Carrousels zijn ineffectief, lelijk en niet gebruiksvriendelijk. Ook is het een conversie killer.
Dit is een carrousel.

Structuur

Navigatie en goede structuur bepalen hoe snel en makkelijk de bezoeker kan vinden wat hij of zij zoekt. Hoe meer informatie je wil bieden, hoe lastiger dit is. Bedenk dus goed hoe je jouw informatie goed ordend. Dit doe je zodat je jouw bezoekers kan sturen naar wat belangrijk is.
Sommige mensen willen bij het maken van hun eerste website vaak al bepaalde functionaliteiten op hun site hebben. "Ik wil interactiviteit" of "een online test". Maar het is ook belangrijk te bedenken wat je er precies mee wil bereiken. Is het bijvoorbeeld wel slim om je test op je hoofdpagina te plaatsen, of krijgt deze zijn eigen landingpage?
Wat prioriteit heeft zal dus minder diep in je website moeten staan.

Geen mobielvriendelijkheid

Met het grote aantal mobiele internetters is het belangrijk dat ook de mobiele bezoeker makkelijk en snel de informatie kan vinden die hij of zij zoekt. Design je website daarom mobile-first! Het is makkelijker om functies aan je website toe te voegen voor grotere beeldschermen dan functies uit je website te moeten halen voor mobiele gebruikers. Begin dus met het mobiele ontwerp, vervolgens ontwerp je tablet, daarna desktop.

Slechte gebruiksvriendelijkheid

Ook al wil je creatief zijn in je ontwerp, zorg dat je de standaarden van het web aanhoudt. Zet je menu items op normale volgorde, je menu bovenaan, contactinformatie in de footer, etc. Dit is namelijk wat je gebruikers verwachten. Kijk naar hoe andere websites zijn ingedeeld en doe dit na. Een gebruiker heeft geen zin functionaliteit te moeten uitzoeken op een website. Zorg er dus voor dat je gebruiker niet hoeft na te denken.

Geen contactgegevens

Zorg dat deze makkelijk te vinden zijn, zorg dus altijd voor een contactsectie of pagina. Je contactgegevens in je footer zetten is ook een aanrader. Wanneer een gebruiker moeilijk in contact met je kan komen kan dit ten koste gaan van je betrouwbaarheid.

Tot slot: je website is nooit af

Wat mensen vaak niet realiseren is dat wanneer ze hun website niet blijven optimaliseren of bijwerken, deze na verloop van tijd in waarde en effectiviteit afneemt. Je website is nooit af. SEO verandert, standaarden worden hoger, de manier waarop mensen websites gebruiken verandert. Ook je conversie is altijd te verbeteren. Ben ervan bewust dat een website veel tijd zal gaan kosten om er alles uit te kunnen halen.

back arrow Terug naar de website guide

Mail ontvangen wanneer een nieuw hoofdstuk online staat?